Bútormesékben új fiók nyílt ki!
Fejlesztő-fiók
Sok kérdés merül fel pedagógusokban-szülőkben, fejlesztésről, nevelési helyzetekről, amiket nem mernek/akarnak megkérdezni. Lehet, hogy ebben a fiókban választ lelnek...
Az első, amit a fiókban találtam: az emberrajz. Miért is fontos? Fontos-e egyáltalán? Fontos, tehát beszéljünk róla, már csak azért is, mert az iskolaérettségi vizsgálatoknál vagy csak általában az oviban,iskolában sokszor kell (!) magukat vagy a családot lerajzolni, aztán jön a sommás megállapítás: A GYEREK NEM TUD EMBERT RAJZOLNI!! Szülő pánikba esik, és vadul elkezdi gyakorolni a gyerekkel "azemberrajzot", rájön, hogy ő sem tud embert rajzolni...:) , akkor majd apád/anyád/nagyszülő/magántanár megtanítja- a gyerek meg unja ezt az egész hercehurcát és közli, hogy ő már rajzolni is utál. Na, itt tartunk most. Állj, nagy levegő-semmi pánik!
1. Miért rajzoltatnak a gyerekekkel embert?- Azért, mert ez mutatja, hogy mennyit tud a kisgyerek a saját testéről. Megtudhatja a szakember, hogy milyen megélt tapasztalati tudása van. Hangsúlyozni szeretném, hogy ez NEM a gyerek rajztudását, fantáziáját, kézügyességét minősíti, hanem csak arról "beszél", hogy milyen ismeretei vannak önmagáról- a testéről.
2. Miért fontos a saját test "tudása"? - Azért, mert a biztosan kialakult testtudat feltétele annak, hogy kialakuljon a téri tájékozódás. A téri tájékozódásban ugyanis a saját test a kiindulópont, így tudja majd megkülönböztetni a jobb és bal irányt, az alatta-fölötte stb. Ez fontos lesz a tanulásban - a füzetben-könyvben is tájékozódni kell !
3. Mit tehetek én a szülő/pedagógus, hogy sikerüljön "azemberrajz"? Először is nem tanítom pálcikaembert rajzolni. Másodszor pedig játszom és játszom és játszom vele. Hogy miket?
Íme néhány ötlet:
Nézze magát a tükörben, bohóckodjon-vágjon arcokat-persze ez anyával/apával élvezetes...
(forrás: http://blog.playdrhutch.com/)
Forrás: goawaycomeback.tumblr.com
Nyúlkáljon, tapogasson mindenféle anyagot kézzel-lábbal
forrás: pinterest (Tamera Cadman)
Fürdés előtt jó játék, ha apa vagy anya játékokat pakol a testére, pl kockát a hátára, párnát a lábára, ő pedig elmondja, hogy mit és hol érez.
Szeme becsukva, anya pedig csöpögtethet a testére vizet, meg kell mondania, hol érezte a csöppeket. Törülközés közben elsorolhatják a testrészeket. Anya jól bebugyolálja egy nagy törülközőbe, hogy a gyerek minden porcikája érezze az anyag érintését.
Sok jó mondóka szól a cirógatásról, lehet mondogatni például ezeket:
Ciróka, maróka
Hol jártál
Vásárba
Mit vettél?
Pogácsát
Hová tetted?
Kis polcára
Megette a pap macskája. Hamm.
Ciróka, maróka
Érik a boróka.
Ciróka, maróka
Mit főztél? Káposztaleveskét
Hová tetted? Polcikára,
Megette a pap cicája.
Hétvégén: Elkészíthetnek közösen gyurmából, tésztából, gesztenyéből-bármiből emberfigurát:
Forrás:http://www.learnwithplayathome.com/
És ha már sok, sok érzést megtapasztalt a testével, megcsinált sok, sok emberfigurát a gyurmából,textilből, gesztenyéből, sokat cirókálták, na akkor haladhatnak lassan a lerajzolás, a sík ábrázolás felé. Például így:
Anya körberajzolhatja a testét aszfalton vagy nagy csomagolópapíron, ő pedig kiszínezi.
Tehát először érzékelünk és csak utána alkotunk. Először térben és csak utána síkban (papíron).
Mára elég ennyi, folytatása következik! Ha tetszett és megosztjátok, örülök neki!