2014. sze 22.

Bútormesékben új fiók nyílt ki!

írta: búzástünde
Bútormesékben új fiók nyílt ki!

Fejlesztő-fiók

1286d99c5b027b6775648a772e52931b (1).jpg

Sok kérdés merül fel pedagógusokban-szülőkben, fejlesztésről, nevelési helyzetekről, amiket nem mernek/akarnak megkérdezni. Lehet, hogy ebben a fiókban választ lelnek...

Az első, amit a fiókban találtam: az emberrajz. Miért is fontos? Fontos-e egyáltalán?  Fontos, tehát beszéljünk róla, már csak azért is, mert az iskolaérettségi vizsgálatoknál vagy csak általában az oviban,iskolában sokszor kell (!) magukat vagy a családot lerajzolni, aztán jön a sommás megállapítás: A GYEREK NEM TUD EMBERT RAJZOLNI!! Szülő pánikba esik, és vadul elkezdi gyakorolni a gyerekkel "azemberrajzot",  rájön, hogy ő sem tud embert rajzolni...:) , akkor majd apád/anyád/nagyszülő/magántanár megtanítja- a gyerek meg unja ezt az egész hercehurcát és közli, hogy ő már rajzolni is utál. Na, itt tartunk most. Állj, nagy levegő-semmi pánik! 

 DSCF0865kicsi_1.jpg

1. Miért rajzoltatnak a gyerekekkel embert?- Azért, mert ez mutatja, hogy mennyit tud a kisgyerek a saját testéről.    Megtudhatja a szakember, hogy milyen megélt tapasztalati tudása van. Hangsúlyozni szeretném, hogy ez NEM a  gyerek rajztudását, fantáziáját, kézügyességét minősíti, hanem csak arról "beszél", hogy milyen ismeretei vannak önmagáról- a testéről.  

2. Miért fontos a saját test "tudása"? - Azért, mert a biztosan kialakult testtudat feltétele annak, hogy  kialakuljon a téri tájékozódás. A téri tájékozódásban ugyanis a saját test a kiindulópont, így tudja majd megkülönböztetni a jobb és bal irányt, az alatta-fölötte stb. Ez fontos lesz a tanulásban - a füzetben-könyvben is tájékozódni kell !

3. Mit tehetek én a szülő/pedagógus, hogy sikerüljön "azemberrajz"? Először is nem tanítom pálcikaembert rajzolni. Másodszor pedig játszom és játszom és játszom vele. Hogy miket?

Íme néhány ötlet:

Nézze magát a tükörben, bohóckodjon-vágjon arcokat-persze ez  anyával/apával élvezetes...

10672236_689296691162713_9102570896577959524_n.jpg

 

(forrás: http://blog.playdrhutch.com/)

e76d751c2bccb45c995e367e1dbfdae4.jpg

 

 

 

 

 

 

Forrás: goawaycomeback.tumblr.com

 

 

 

 

Nyúlkáljon, tapogasson mindenféle anyagot kézzel-lábbal

IMG_3561.JPG

8feed07ac17ab7838d48122a34775038.jpg

forrás: pinterest (Tamera Cadman)

Fürdés előtt jó játék, ha apa vagy anya játékokat pakol a testére, pl kockát a hátára, párnát a lábára, ő pedig elmondja, hogy mit és hol érez.

Szeme becsukva,  anya pedig csöpögtethet a testére vizet, meg kell mondania, hol érezte a csöppeket. Törülközés közben elsorolhatják a testrészeket. Anya jól bebugyolálja  egy nagy törülközőbe, hogy a gyerek minden porcikája érezze az anyag érintését.

Sok jó mondóka szól a cirógatásról, lehet  mondogatni például ezeket:

Ciróka, maróka
Hol jártál
Vásárba
Mit vettél?
Pogácsát
Hová tetted?
Kis polcára
Megette a pap macskája. Hamm.

Ciróka, maróka
Érik a boróka.

Ciróka, maróka
Mit főztél? Káposztaleveskét
Hová tetted? Polcikára,
Megette a pap cicája.

 

Hétvégén: Elkészíthetnek közösen gyurmából, tésztából, gesztenyéből-bármiből emberfigurát:

IMG_2525.JPG151ac8479dbc67037b6b3217d5995d54.jpgForrás:http://www.learnwithplayathome.com/

És ha már sok, sok érzést  megtapasztalt a testével, megcsinált sok, sok emberfigurát a gyurmából,textilből, gesztenyéből, sokat cirókálták, na akkor haladhatnak lassan a lerajzolás, a sík ábrázolás felé. Például így:

Anya körberajzolhatja  a testét aszfalton vagy nagy csomagolópapíron, ő pedig kiszínezi.

IMG_2851.JPG

 Tehát először érzékelünk és csak utána alkotunk. Először térben és csak utána síkban (papíron).

 Mára elég ennyi, folytatása következik! Ha tetszett és megosztjátok, örülök neki!

Szólj hozzá